Nikitas Martigakis e președintele asociației de promovare și dezvoltare a turismului în Ammouliani, micuța insulă grecească de lîngă Muntele Athos. O asociație care a decis ca hotelierii locali să le servească clienților doar micul dejun, astfel ca și proprietarilor de taverne să le meargă afacerea. Am aflat asta în infotrip-ul organizat pe insulă pentru un grup de jurnaliști români, cînd am vrut să știu cum fac turism grecii.
Aveți un brand turistic al insulei? Peste tot în lume, Visit plus numele locului este brand-ul turistic al destinației respective.
Asociația se numește oficial Business Association of Ammouliani Island, cu site-ul visitammouliani.gr. Avem mai mult de o sută de membri: hoteluri, restaurante, cafenele, cam toate afacerile turistice ale insulei.
Este în totalitate privată? Vă întreb asta pentru că, în România, se încearcă constituirea OMD-urilor, niște asociații din care face parte și administrația locală.
Da, sîntem o asociație 100% privată, o organizație mică ce colaborează cu asociațiile mai mari ale zonei și cu municipalitatea. Treaba noastră e să facem turism pe insulă, problemele cu infrastructura le comunicăm primarului și el vine cu soluțiile; nu e de competența noastră să le rezolvăm, doar să le transmitem la următorul nivel.
Cum vă finanțați activitatea?
Prin cotizații: în funcție de mărimea afacerii, fiecare membru cotizează cu o anumită sumă. Anual, avem un plan de activități și un buget; dacă nu ne ajung banii pentru ce ne-am propus, putem cere ajutorul la următorul nivel (la asociația regiunii, Asociația de Turism Halkidiki, cu care colaborăm foarte bine) sau cîțiva membri mai potenți financiar pot finanța activitatea respectivă.
De cînd funcționați? Care a fost cea mai mare problemă de rezolvat?
De opt ani, în formula asta. Cele mai mari probleme au fost, în ordine, să îmbunătățim situația generală a insulei (portul, drumurile – a fost dificil, pentru că aparțin de municipalitate), apoi să mărim numărul de turiști. Pas cu pas, ne-am promovat în țările din Balcani, vecinilor mai apropiați sau mai îndepărtați (Bulgaria, Serbia, România), apoi în restul Europei (Italia, Germania).
Cum ați făcut asta? Ați participat la tîrguri de turism?
Da, am participat la tîrguri, am făcut filmulețe de prezentare a insulei, am organizat infotrip-uri, festivaluri gastronomice, diferite alte evenimente.
Care sînt viitoarele proiecte la care lucrați?
Încercăm să extindem sezonul, care acum e de aproape cinci luni: începe după Paști și se termină la începutul lui octombrie. Avem cam 100-110 zile de ocupare full și vrem să le extindem și în lunile mai și octombrie; pentru asta ne vom adresa și altor piețe (țărilor nordice, de exemplu). Continuăm să oferim propuneri municipalității pentru dezvoltarea insulei (aleile, străzile, portul), ca s-o facem în următorii ani și mai atractivă pentru turiști. E frumoasă, are istorie, cultură, plaje îngrijite, dar vrem să adăugăm și alte atracții turistice
Cam cîți turiști aveți acum?
Ammouliani are șase sute de locuitori. În sezon, acestora li se adaugă zilnic trei-patru mii de turiști cazați pe insulă și vreo două mii care vin cu vasele de croazieră. În zilele de vîrf, putem ajunge chiar la opt mii de turiști.
Am observat multe mașini cu numere de Bulgaria.
Da, cei mai numeroși turiști sînt bulgarii, apoi românii, sîrbii, rușii, nemții, italienii.
Grecii?
Vin și greci, dar mai puțini, doar în perioada tradițională de concediu, iulie-august.
Ce credeți că este specific insulei Ammouliani? Ce are diferit față de alte locuri din Grecia?
Relaxarea. Cineva stresat poate veni aici, unde, față de oraș, ritmul vieții se încetinește. Avem locuri frumoase, 23 de plaje de toate felurile, și mai amenajate, și mai sălbatice, mîncare bună. Orice punct al insulei e accesibil. Sîntem aproape de locuri interesante, se pot face excursii de o zi la locul nașterii lui Aristotel, croaziere la Muntele Athos… Sînt multe lucruri de făcut și nu ai cînd să te plictisești.
Articol de Grig BUTE, preluat de pe www.catavencii.ro